Łączna liczba wyświetleń strony

niedziela, 13 kwietnia 2014

Dzisiaj o karpach

Jak wybrać zdrową karpę? Przede wszystkim w wbrew pozorom wielkość karpy na wielkość rośliny ma znaczenie tylko pośrednie.Sprawdziłem to.Otóż najwięcej zależy od samej uprawy.Czyli karpa nawet rośliny z grupy dalii wysokości 100 cm może nie być zbyt okazała ale odpowiednia gleba,nawożenie i stanowisko mogą i zwykle sprzyjają rozrostowi karpy którą to po sezonie wyjmujemy sporo większą.I odwrotnie karpa która była dość spora może nie zwiększyć objętości gdy jeden z czynników wymieniony wyżej lub wszystkie nie będzie zachowany.Dale dość dobrze reagują na obornik ale nie świeży tylko co najmniej roczny który nie jest tak stężony jak świeży.Kompost to oczywiście rewelacja ale dobry kompost.Można o tym ostatnim dużo znaleźć w necie więc nie będę się powtarzał.Karpa dalii na glebie słabej np.piaszczystej też ma szansę pod warunkiem że glebę wzbogacimy np.w ROSAHUMUS i będziemy nawozić doglebowo.Wybór nawozu zależy od gleby którą mamy w ogrodzie.W tym sezonie postawiłem na granulaty czyli nawóz który mieszam z podłożem powierzchniowo.Gleba głęboko uprawiona oznacza że powinniśmy rabatę pod dalie głęboko przekopać czyli na 20 cm.Dlaczego? Kwiaty te nie lubią zbitego podłoża a jak wiemy większość odmian wysokich dołujemy co najmniej na 10 cm.Po takim uprawieniu rabata będzie dobrze napowietrzona.Co do wyboru karp pamiętajmy by ona sama była w dotyku jędrną,twarda,wyczujemy to nawet w kapersie czyli tym torebkowym opakowaniu.Jeżeli zobaczymy że jakaś bulwka odłamała się od karpy to nic się nie stało.Sama karpa sobie poradzi.Część producentów zaleca by karpę zakopać tak by nad ziemię wystawał zeszłoroczny zdrewniały pęd główny.Osobiście nie czynię tego.Zakopuję karpę całą w dołku o głębokości 10-12 cm a dalie niższe na na 5-6 cm i daję im czas.Karpa posadzona w gruncie potrzebuje dłuższego okresu by rozpocząć wegetację niż ta posadzona w donicy.Z tego też powodu większość moich odmian jest już w gruncie.W donicach są w tej chwili cztery odmiany niższe do 50 cm.Następnym razem zajmiemy się chorobami.
Dorodna karpa rosnąca samotnie w zacisznym miejscu.

4 komentarze:

  1. Przybyłam, przeczytałam, wyedukowałam się :). Zamierzam w piątek bo mam wolne hi hi hi ;) posadzić swoje piękności do ziemi :). Kiedy mam zacząć zasilanie i czym najlepiej?
    Pozdrawiam i już dziś życzę cudownych Świąt Wielkanocnych.

    OdpowiedzUsuń
  2. Magdo są daliom dedykowane preparaty takie jak Floreo firmy Planta,chyba go nawet kiedyś pokazywałem na forum.Ale jeśli dostaniesz to spokojnie możesz postawić na Florovit do roślin kwitnących.W zeszłym roku dałem granulki Substral do ziemi tzw.długo działające i nie byłem zachwycony.W tym roku do gleby poszedł inny granulat działający powierzchniowo firmy Planta do kwiatów ogrodowych,jest to karton 1 kg.Masz naturalnie wolny wybór.Tobie także życzę znakomitych świąt i zdrowej oraz bujnej wegetacji roślin. :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za życzenia i doradzenie w sprawie nawozu... w zeszłych latach dawałam nawóz od sąsiada krówek ;) już taki przerobiony. Jednak zajmowało mi to bardzo dużo czasu.
    W tym roku pójdę na łatwiznę i kupię Florovit.
    Jeszcze raz Cudnych Świąt życzę...

    OdpowiedzUsuń

Paul Zänger

Utwórz swoją wizytówkę