Łączna liczba wyświetleń strony

czwartek, 3 kwietnia 2014

Podział dalii na grupy podstawowe.

Podstawowy podział na grupy w przypadku dalii zacytuję za książką "Kwitnące rośliny cebulowe i bulwiaste" z serii rośliny ozdobne wydawnictwa Multico gdzie na stronie 69 czytamy cyt."Klasyfikacja dalii.Dalie pojedyncze zwykłe,dalie anemonowe,dalie kryzowane (kołnierzykowe),dalie piwoniowe,dalie dekoracyjne,dalie kuliste,dalie pomponowe,dalie kaktusowe,dalie pół kaktusowe,dalie pozostałe (do tej grupy zaliczamy wszystkie dalie które nie zostały przypożądkowane do wyżej omówionych grup,ze względu na odmienną budowę koszyczka kwiatowego,np.dalie storczykowe oraz inne." Koniec cytatu.To podstawowy klasyfikator grup.Warto znać tą podstawową zasadę gdyż jeśli na opakowaniu znajdą się mylne informacje z nazwą odmiany to określenie do przynależności do grupy np.kaktusowa powie nam że mamy doczynienia z wysoką okazałą dalią a informacje o wysokości rośliny również nie zawsze się znajdują w opisie już się z tym spotkałem niejednokrotnie chociaż to wręcz karygodne.Polski rynek ogrodniczy jest nadal jeszcze dość "dziki" jeśli idzie o precyzyjne i właściwe nazewnictwo.To co piszę nie odnosi się tylko do dalii ale i wielu innych gatunków roślin i kwiatów.Brak jest dbałości o rzetelność i dokładność,chociaż jak zawsze nie wszędzie.Jest to uwaga natury ogólnej.Jest to ważne wówczas jak już wspominałem gdy szukamy konkretnej rośliny i okazuje się że na różnych stronach w necie a także w sklepach stacjonarnych czy centrach ogrodniczych roślina (często jedna i ta sama) występuje pod różnymi nazwami handlowymi stąd najlepszym rozwiązaniem jest znajomość nazwy łacińskiej choć i to niekiedy prowadzi w ślepą uliczkę sam się o tym przekonałem.Nie ma idealnego wzorca.Względny porządek panuje natomiast w katalogu wydawanym przez Związek Szkółkarzy Polskich.Myślę tu zwłaszcza o katalogu bylin który jest mi najbliższy.Ten mogę polecić,choć czasem może wkraść się mały błąd ale jednak nie zmienia to wartości samego katalogu.

3 komentarze:

  1. Paul w bardzo profesjonalny sposób piszesz o Daliach...czy ty się zajmujesz tym zawodowo? Czy po prostu kochasz je jak ja ;), Twój opis to skarbnica wiedzy. Dziękuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Magdo,dziękuję.Uwielbiam te kwiaty za formę,barwę,różnorodność,podatność na krzyżowanie etc.Zająłem się nimi ponieważ widziałem mnóstwo błędów w ich nazewnictwie głównie i był to chaos i nadal niestety jest,więc podjąłem próbę porządkowania tego.Chciałbym się nimi zajmować profesjonalnie.Jest to hobby a zawodu jestem plastykiem.Pozdrawiam serdecznie Magdo. :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. No i wszystko jasne ...tłumaczy zamiłowanie do piękna :).
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Paul Zänger

Utwórz swoją wizytówkę